Khamis, Mac 06, 2008

Kuasa Rakyat? Tipulah!


Betulke ada `kuase rakyat' ataupun sekarang ni deme gelor `Mahkkal Sahkti'. Temanpun dulu suke gune istilah ini. Tapi sekarang teman pikior istilah itu ciptaan orang yang berkuase. Istilah rakyat terlalu rapat dengan agame dan budaye. Bile sebut rakyat, tergambar dalam kepale bahawa ia adalah sesuatu yang ade nilai keagamaan dan kebudayaan. Contohnye, Sekolah Agame Rakyat - sekolah yang didirikan oleh rakyat untuk mendidik rakyat. Bank Rakyat - bank untuk membantu rakyat. Wakil rakyat - pihak yang dipilih untuk menyuarakan hasrat rakyat. Cukuple tu.
Ape dah jadi pade Sekolah Agama Rakyat? Bank Rakyat dan Wakil Rakyat? Sekolah Agama Rakyat hampir terkubur, mane rakyatnye?........
Rakyat hanya diperkudekan untuk mendapatkan kuase oleh orang yang nak kuase. Setelah kuase diperolehi - sukar sekali untuk mencari kuase itu kembali kepade rakyat. Rakyat berjiwe pasif kecuali ade orang yang berkuase menghasut atau meracuni pemikiran rakyat untuk bangkit dengan laungan `suara rakyat'. Rakyat memang gitu sifatnye. Sifat rakyat memang ramai tapi ia hanya sekadar angke yang boleh dipergunekan.
Sebab itulah - teman nak ringkaskan - akulah yang berkuase sebab Tuhanku Maha Berkuase

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT


  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO