Sabtu, Februari 23, 2008

PERGOLAKKAN DI KEDIAMAN MB IPOH







Saya baru sahaja menukar seluar kepada sarong untuk tidor.Tiba-tiba hanpon saya berdering “ Yes!” Balas saya satelah menekan punat untuk menjawab. “Ada kekecuhan depan rumah MB sekarang ni!”“Apa Baha?” Tanya ku untuk mendapat kepastian dari kawan bernama Baharudin yang biasa dipanggil Baha sahaja tu.“Jom pergi sat rumah MB – ada beberapa orang Umno protes tak puas hati kat Tajol Rosli!“Jom! Jom! Kita pergi rumah MB!” kerah saya kepada dua orang lagi petugas dibilik gerakan.Saya menukar semula kepada seluar lalu bergegas ke kereta dan menghala ke kediaman MB yang jaraknya 5 kilometer sahaja.“Jangan pakai kopiah!” , saya mengingatkan kawan-kawan yang dua orang tadi.“Hang buka lambang PAS kat baju kau tu!” jerkah Zul kepada Khairul Azmi.“Benda ni berjahit!” jawab Azmi seperti mengeluh sahaja.Saya tak ambil kisah – saya menumpukan perhatian memandu laju sebab tak sabar nak tengok orang Umno protest.Sesampai disitu inilah yang kami lihat.Banyak kereta berlabuh disepanjang jalan dihadapan kediaman MB; tetapi orang tidak ramai.Adalah beberapa kumpulan manusia diluar.Kami pergi menghampiri mereka dan bertanyakan hal. Mereka pun mulalah bercerita.Saya lihat ada tertampal dibahagian pintu masuk utama beberapa poster yang menceritakan hal kenapa mereka mengadakan protest..Terdapat satu poter yang bertulis :
Ketua Bahagian = Dia
Ketua Wanita = Bini Dia
Ketua Puteri = anak saudara Dia
Ketua Cawangan = anak DiaMelalui cerita yang mereka sampaikan, mereka datang dari beberapa bahagian Umno.Ada yang cerita betapa mereka suka kepada ‘Ibrahim Bakob’ dan memprotes perlantikan Tajudin A.Rahman. Mereka kata Tajudin tak guna dan mereka lebih sukakan Ibrahim.“Hari tu pihak Majlis Bandaran tak bagi PAS mengadakan ceramah ,tapi Tajudin luluskan dengan syarat PAS kena buka dahulu bendera yang banyak mereka pasang….tak guna betul Tajudin ni!Itu cerita pasal di Teluk Intan , dari Kampar pula ceritanya ialah kononnya Tajol Rosli telah mengubah nama yang telah diluluskan lalu menggantikan dengan nama orang lain! Mereka suka ‘Cikgu Yusuf’ supaya dikekalkan.Saya meloloskan diri saya masuk kedalam perkarangan kediaman MB.Ramai manusi dimerata tempat.Ada pelbagai ragam cara tidur disitu.Apa tak kira bila mata dah mengantukAda yang tidur diatas padang , dalam kereta , atas kerusi , anjung hadapan dan juga anjung tepi.Terdapat juga sekumpulan wanita dibelakang pondok jaga.Mereka semua akan terus menunggu sehingga Tajol Rosli keluar menemui mereka.Dengar ceritanya mereka dberkampung diperkarangan kediaman MB sejak petang lagi.Tergamak Tajol Rosli membiarkan mereka tidur berbumbungkan langit, bertilamkan bitumen, rumput dan simen."Ada 4 bas lagi nak datang pagi nanti dari..." tegas salah seorang dari mereka.Saya tak berapa dengar nama tempat yang disebutkan tadi.Saya sendiripun dah mengantuk benar.Saya melihat jam di hanpon dah menunjukan jam 3.30...Saya akan update peristiwa ini nanti kalau saya larat selepas tidur sebentar nanti...

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO