Selasa, Julai 16, 2013

Singkap (selak) dan berubah elak syok sendiri , ahli PAS kena ambil semula method yang mereka dah lama swastakan pada MUSLIMATnya

Tapi nak kata apa, kerja-kerja ziarah rumah ke rumah dah lama PAS swastakan kepada jentera muslimat. Tapi tentu lebih berkesan kalau pimpinan utama PAS turut sama turun dan lagi cantik kalau depa turun bersama isteri atau isteri-isteri masing-masing dalam aktiviti ziarah rumah ke rumah tu.

Malaysiakini melaporkan: 
Barisan Nasional (BN) Perak akan menggunakan pendekatan komunikasi berterusan dan mengenal pasti setiap pengundi di kawasan yang dikategorikan sebagai 'kurang sambutan' semasa pilihan raya umum ke-13 yang lalu untuk kempen pada pilihan raya kecil (PRK) Kuala Besut.

NONE"Kita hendak orang keluar mengundi. Jadi kalau tidak kenal, tentunya agak sukar untuk kita memberi penerangan tentang apa agenda BN," kata Pengerusi BN Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir. - Mkini.     
Aku belum sampai ke Kuala Besut, jadi aku tak pasti apa sebenarnya pendekatan jentera pilihanraya PAS di Besut. Tapi berdasarkan sikit pengalaman yang aku dalam PRK sebelum-sebelum ni aku rasa tak banyak berbeza kut. Aku dok rasa PAS masih mengamalkan kensep kempen ceramah kelompok.

Bukan ceramah kelompok tak bagus, ceramah kelompok pun perlu juga tapi tak sebagus macam yang Umno Perak nak buat tu.

Realitinya, walaupun PAS ceramah kelompok tu dibuat di kawasan kubu kuat Umno, yang pi dengar kalah pun tak 100% tapi hampir seratus peratus adalah ahli dan penyokong Pakatan Rakyat. Nak dapat sorang pengundi atas pagar pun yang pi payah, kecuali la kalau ada usaha jentera kempen berjaya tarik depa pi dengar ceramah kelompok tu.

Semalam saja aku update status facebook dan aku tag Hj Husam macam kat bawah ni.


Alangkah cantiknya kalau penceramah yang tak berapa orang setiap kali ceramah tu ujudkan team dan pi ziarah rumah ke rumah. Dapat 2 buah rumah semalam pun dah ok.

Cuba kira kalau ada 100 pimpinan besar PAS buat macam tu maknanya satu malam boleh pi 200 buah rumah, kalau 10 hari kempen maknanya paling kurang boleh dah boleh pi 2,000 buah rumah. Kalau sebuah rumah ada 2 orang pengundi pun dah ada 4,000 pengundi yang kita dah sentuh secara peribadi.

Tambah-tambah lagi kalau jentera tempatan dah ada senarai lengkap beserta peta lokaliti rumah-rumah sasaran untuk setiap lokaliti, aktiviti ziarah rumah ke rumah tu tentu punya akan bertambah produktif.

Berbanding kalau buat satu ceramah yang hadir berpuluh ribu, dalam berpuluh ribu tu yang boleh mengundi mungkin tak sampai setengah yang lagi setengah tu aku yakin adalah 'pelancong politik' yang tumpang beraya.

Tambahan pulak tenaga tempatan yang cukup penting masa kempen PRK ni banyang 'dibazirkan' untuk menganjur dan menguruskan ceramah kelompok tu termasuk jadi sebahagian dari berpuluh ribu yang hadir di tapak ceramah tu.

Tapi nak kata apa, kerja-kerja ziarah rumah ke rumah dah lama PAS swastakan kepada jentera muslimat. Memang aku tak nafikan kekuatan jentera ziarah muslimat tapi tentu akan lebih berkesan kalau pimpinan utama PAS turut sama turun dan lagi cantik kalau depa turun bersama isteri atau isteri-isteri masing-masing dalam aktiviti ziarah rumah ke rumah tu.

BTW, saja aku bubuh tajuk macam kat atas tu pasai aku yakin PAS Perak lebih udah untuk diajar berbanding dengan PAS Terengganu dan PAS Kelantan yang aku rasa mengepalai jentera pilihanraya PRK Kuala Besut ni.

Lagi pun, aku rasa PAS Perak tak terlibat menganjurkan ceramah kelompok di PRK Kuala Besut ni. Kalau Wail Rakyat yang 7 orang dari Perak tu boleh berkampung 5 hari di PRK Kuala Besut maknanya paling kurang depa boleh ziarah 70 buah rumah dan jumpa paling kurang 140 pengundi, kalau betul cara dan sasarannya senang-senang ja PAS Perak boleh tambah 140 undi.

Memang 140 undi tu tak banyak tapi yakin lah kalau takat pung-pang pung-pang dalam ceramah kelompok 1 undi tambahan pun belum tentu boleh dapat, malah kalau silap cakap boleh lari undi pulak...

Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2013/07/kuala-besut-ceramah-kelompok-berbanding-ziarah-rumah-ke-rumah.html#ixzz2ZDveun6n

1 Comentário:

Yong berkata...

Swastakan tu maknanya dapat duit. tapi ini hampeh! Duit minyak kena kuar sendiri.

Memang ini masalah besar. Isteri pemimpin PAS kebanyakannya tak aktif


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO