Khamis, Mac 06, 2008

Selamat 'memilih' BA pada hari Sabtu ini..


Hari sabtu ini adalah satu hari yang menentukan samada aku ini layak bergelar manusia yang waras atau manusia yang tidak ada beza dgn lembu yang hanya cuma mahu 'cari makan'..
Kerana pada hari sabtu ini aku akan menentukan siapa yang bakal menjadi pemimpin negara aku.. Samada golongan rasuah dan hanya 'cari makan' atau golongan yang beriman, bersih dari rasuah, dan adil terhadap rakyat. Aku akan menentukannya pada hari sabtu ini..
Negara yang ditadbir Firaun juga kaya dan moden (moden pada waktu itulah) tetapi tiada rahmat.. tiada keadilan dalam sistem pemerintahannya.. para pembodek firaun bakal menjadi pembesar pembesarnya.. dan dia (Firaun) berlagak tuhan dgn mengatakan kalau tiadadia maka negara ini akan muflis, tiada pekerjaan, tiada keamanan, huru-hara akan berlaku etc etc.. itulah permulaan kepada kehancuran Firaun dan kerajaannya.. itulah yang berlaku dgn negaraku 'ini' sekarang..Sistem kehakiman hancur, integriti hancur, bongkak, riak, rasuah berleluasa, salah guna kuasa, kezaliman ISA, pembaziran merata, penyelewengan, jenayah bermaharajalela.. itulah itulah itulah..'kerajaan / parti pemerintah ku' sekarang..
Tetapi Sabtu ini aku akan diberi peluang untuk 'memilih' sama ada aku mahu melihat kesemua 'kebejatan' itu berlanjutan untuk lima tahun lagi atau memberikan kunci pemerintahan negara kepada 'orang baru' yang mempunyai rekod 18 tahun tanpa rasuah.. biarpun 'pemilihan' ini dibuat diatas padang yang sangat tidak rata dan tiada langsung keadilan didalamnya.. tetapi aku akan tetap 'memilih'.. kerana aku yakin.. segalanya ditangan Allah dan usaha aku selain bertawakkal adalah menggerakkan kudrat untuk 'memilih'.. kerana aku yakin dan teramat yakin aku akan disoal di akhirat kelak mengenai 'siapa' yang aku pilih..
Lembu hidup hanya 'cari makan', dia tidak peduli samada tuannya itu adalah perasuah no. 1 negara atau perompak wang negara..
Bagi lembu.. "asalkan boleh cari makan sudahlah..", "asalkan takda orang kacau aku, sudahlah.."... itu adalah lembu.. manusia sewajarnya lebih 'bijak' dari lembu.. dan manusia yang waras.. pasti akan menolak penyeleweng, perasuah, penzalim daln lain-lain lagi.. kerana didalam diri manusia ada 'maruah'..

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT


  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO