Isnin, Julai 28, 2008

Ann Wan Seng : Orang Melayu lambat berubah.

IPOH, 27 July :-Orang Melayu ambil masa untuk berubah, sebab itu calon Melayu yang bertanding di kawasan majoriti Cina, namun saya rasa pelik ada calon Melayu bertanding dikawasan Melayu tidak menang. Demikian antara ucapan Sdr. Ann Wan Seng semasa membentang kertas kerja dalam Konvensyen PAS Perak ke 13 disini hari ini.
Beliau juga berkata dan mempersoalkan kenapa hanya Cina sahaja dipanggil Cina Muaalaf bila masuk Islam, sedangkan orang India dipanggil India Muslim bila mereka masuk Islam, sambil disambut dengan gelak-ketawa dari hadirin.
Katanya lagi, Kalau orang Melayu pergi ke negeri China dia akan dipanggil muaalaf kerana dinegeri China jumlah orang Islam disana ikut maklumat yang saya dapat berjumlah 130 Juta orang.
Ann Wan Seng menyarankan supaya PAS mengadakan program dan kerjasama dengan Ahli Perniagaan Cina. Katanya lagi maklumat mengenai orang Cina mestilah ada untuk mendapatkan sokongan multiracial khusus dari orang Cina.
Orang bukan Melayu mempunyai kesedaran politik yang tinggi termasuk dalam isu rasuah. Sedangkan orang Melayu sangat sensitif dengan skandal seks.
Beliau berpendapat, kalau kita hendak "tackel" orang cina kita kena memahami budaya orang Cina. Antaranya kita belajar dari akhbar Cina dan ambil seorang yang boleh baca akhbar Cina.

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT


  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO