Selasa, April 27, 2010

Bilamana tv & media arus perdana : qiblat masyarakat

Sedar ataupun tidak, masyarakat pinggir bandar jelas masih tumpul asuhan mereka untuk berpolitik secara matang. Ini terbukti dari pelbagai PRK yang telahpun dijalankan. Walaupun negeri Kelantan terkecuali dalam hal ini namun kesedaran dalam mengasuh masyarakat Melayu khususnya pinggiran bandar kearah matang berpolitik harus dikaji.

TV dan media arus perdana sebagai 'qiblat' utama masyarakat ini. Dasar kerajaan yang tertutup terhadap penyiaran politik pembangkang kian utuh dan berjaya sedikit sebanyak mengasuh ummah berpolitik satu hala. Negara luar misalnya, parti pembangkang bukan sekadar diberi peluang seluasnya dalam arus media perdana namun pembangkang dalam satu-satu tempoh pemerintahan juga berperanan besar dalam menyumbang kematangan pentadbiran pemerintahan sesebuah negara. Kesatuan ilmu antara kedua-duanya memungkinkan negara tersebut maju dan memberi pelbagai alternatif kepada rakyat untuk hidup harmoni. Malaysia negara tercinta tidak begitu, rakyat ditakut-takutkan oleh pemerintah agar persepsi rakyat terhadap pembangkang langsung seumpama tidak berguna.


sejauhmana slogan diatas ini berlaku , seumpama tidak wujud masalah sosial
dan kecelaruan remaja kini menjadi-jadi

Kritikan terhadap pembangkang langsung tidak berjawab dimedia perdana, malah membidas saban masa hingga menampakkan politik tidak matang tersebut memakan jiwa ummah Melayu pinggiran bandar fokus kepada kerajaan yang ada. Kesannya, liabiliti masyarakat terhadap politik semakin buruk dan bercelaru. Prinsip politik Islam yang sebenar pudar dan ianya sentiasa ditakut-takutkan oleh media arus perdana.

Berbeza dikawasaan-kawasan bandar yang menjadi minda terbuka, mentafsirkan maklumat bukan sekata sama dengan yang didengari dan maklumat tangkisan hadir dari pelbagai punca. Melayu harus menjadikan budaya Ilmu dan kebenaran berdasarkan kematangan Iman akan dapat membezakan kebenaran dan kebatilan. Sejauhmana kita yang lain berperanan kearah itu mematangkan Melayu memartabatkan Prinsip Politik ISLAM sebenar-benarnya dan secara tak langsung bukan ISLAM akan turut memahami kehendak ISLAM yang luhur membela rakyat dan tidak membebankan, dalam masa yang sama KEKAYAAN NEGARA dikecapi bersama tidak hanya masuk dalam poket yang sama.

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT


  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO