Khamis, April 17, 2008

7 Perkara Jaminan PR Negeri Perak

Dalam usia 35 tahun, YB Nga Kor Ming yang berkelulusan Ijazah Undang-Undang telah dapat mengegarkan Stadium Perak dengan ucapannya pada malam Perhimpunan Mega Pakatan Rakyat disini pada 14 April yang lalu.
Stadium yang dibanjiri oleh lebih 70 ribu rakyat terpesona dengan kefasihan dan kelincahan Ahli Exco Kerajaan Negeri Perak ini melalui ucaptamanya yang penoh bersemangat dan yakin.Dalam kenyataan beliau telah mendedahkan bahawa selama 4 tahun berturut-turut negeri Perak telah mengalami defisit yang berterusan. Defisit yang terburuk menurut beliau adalah pada tahun ini di mana Perak telah mengalami kerugian sebanyak RM38.74 juta. Inilah antara salah-tadbir yang berlaku sewaktu negeri Perak diperintah oleh Kerajaan Barisan Nasional. 7 Perkara Sehubungan dengan itu, YB Nga telah merumuskan 7 perkara dasar yang disepakati dalam Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Perak untuk dilaksanakan dengan kadar segera. Antaranya adalah:

1. Memberi hak milik kekal selama 99.99 tahun kepada penduduk-penduduk di Kampong Tersusun dan Kampong Baru. Menurut YB Nga, ada dikalangan pemohonan itu dibuat semenjak tahun 1947 lagi dan terdapat juga pemohon yang meminta tanah tersebut telahpun meninggal dunia.

2. Seluruh kompaun yang dikenakan sebelum pengangkatan sumpah Menteri Besar Perak oleh pihak Majlis Bandaraya, Perbandaran dan Daerah dilupuskan serta-merta.

3. Mengecualikan kutipan cukai ke atas semua institusi-institusi pendidikan yang meliputi Sekolah Kebangsaan, Sekolah Kebangsaan Cina, Sekolah Kebangsaan Tamil dan sekolah persendirian dengan hanya perlu membayar RM 1.00 sahaja setahun.

4. Semua Barisan Exco dikehendaki mengisytiharkan harta masing-masing dan pengisytiharan ini akan didedahkan kepada rakyat negeri Perak untuk dibuat perbandingan sebelum dan selepas.

5. Menetapkan 30% kuota terbuka diperuntukkan kepada semua pihak baik dari Organisasi Bukan Kerajaan (NGO), ahli-ahli akademik ataupun rakyat negeri Perak yang berkemampuan sebagai Ahli Majlis Bandaraya/Perbandaran/Daerah.

6. Bersetuju menghapus gejala dan unsur-unsur nepostime dan krosnisme dengan mengadakan tender terbuka.

7. Menghapuskan politik dan parti perkauman dengan menjadikan semua masalah kaum adalah masalah bersama. Beliau mengakhiri ucapan dengan harapan agar semua kaum Cina di Perak berdiri teguh bersama-sama dalam Pakatan Rakyat

Seja o primeiro a comentar


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT


  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO