Isnin, Disember 29, 2008

Panorama JOM SERTAI PAS

Takbir..!! Tuan Guru menggegarkan Dataran Shah Alam
YB Dr Mariah bersama pimpinan PAS sewaktu perasmian JOM SERTAI PAS

Lepas ni Subang & Shah Alam akan ikut jejak ku.

Ust Ghazali Shaari bersama Kapt(B) Datuk Zahar Hashim di Dataran Shah Alam.

Untuk mendaftar
* Sila hubungi 03-2692 5000
* SMS taip : (nama) (daerah) dan hantar kepada 013-2226018
* Layari www.jomsertaipas.com

IKLAN : JAWATAN KOSONG

DIPERLUKAN SEGERA
GURU AKADEMIK / AGAMA
SEKOLAH RENDAH ISLAM NURUL IMAN,
JALAN MASJID LAMA
36800 KAMPONG GAJAH. PERAK
Sila Hubungi : 05-6312390 (off) 019-505 1299 (h/p)
Ustazah Nida

Kem Solat Di Dun Kg Gajah



Pejabat Agama Kg Gajah dengan kerjasama Pejabat Penyelia DUN Kg Gajah telah mengadakan KEM SOLAT khusus untuk penduduk sekitar Kg Changkat Rambai di sini dengan penyertaan seramai 120 orang peserta. Program ini julung kali diadakan dengan kehadiran luar jangkaan. Program ini diisi dengan pelbagai ilmu khususnya tentang salah faham masyarakat tentang solat. Ustaz Zambree dari Pejabat Agama Daerah telah memberikan pengisian di dalam program ini.



HELWA DUN Kg Gajah Anjur Kem Hayya 'Ala Solah






Pejabat Penyelia DUN Kg Gajah mencipta sejarah apabila julung kalinya mencatatkan kehadiran yang tidak disangkakan kehadiran seramai 177 peserta di dalam Program Kem Hayya 'Ala Solah. Program diadakan pada 22-23 Disember 2008 yang lepas bertempat di Masjid Pasir Garam di DUN Kg Gajah dengan kerjasama JKKK Pasir Garam. Kem ini bertujuan untuk memastikan anak-anak tempatan khususnya supaya mengenal cara mengerjakan solat dengan betul dan mengetahui azab-azab meninggalkan solat.

Seramai 13 orang fasilitator telah membantu menjayakan program tersebut. Mereka terdiri daripada mahasiswa IPT dan beberapa orang guru PASTI. Rata-rata peserta yang menghadiri program ini sangat berpuas hati termasuk ibubapa dan mengharapkan program sebegini dianjurkan dengan kerap kali untuk kepentingan masyarakat di sini. Mereka mempertikaikan tentang kerajaan lalu yang tidak mengambil berat berkenaan pembangunan modal insan di kalangan masyarakat walaupun perkataan tersebut sering meniti di bibir mereka tanpa sebarang tindakan.

Program ini dirasmikan oleh Ustaz Mohd Salim Bin Mat Taib adik kepada Ustaz Muhammad Ismi Bin Mat Taib Calon PAS Di Dun Belanja daripada Parit.

Pemuda PAS Pasir Salak Turun Padang

Penduduk Kg Sg Degong mengalami musibah apabila kediaman mereka di landa banjir berikutan hujan lebat sepanjang malam pada 21 Disember yang lepas. Dewan Pemuda PAS Kawasan Pasir Salak dengan diketuai oleh Penyelaras Jabatan Amal Kawasan Sdr Razilah atau lebih dikenali dengan Atan telah bertungkus lumus memindahkan barang-barang yang berharga ke tempat yang selamat. Hampir 13 buah rumah kediaman terlibat dengan banjir tersebut. Kami juga sempat beramah mesra dengan pendudukan tempatan sambil bertanya khabar tentang keadaan meraka.

Rehlah Usrah Dewan Pemuda PAS Pasir Salak




Kekuatan Dewan Pemuda PAS Kawasan Pasir Salak semakin bertambah sejurus mengadakan Rehlah Usrah di Sg Degong, Langkap 20-21 Disember 2008 yang lepas. Penyertaan hanya di kalangan exco DPPK telah berjaya menghimpunkan sejum 14 orang kesemuanya. Antara pengisiannya ialah usrah bulanan yang dilaksanakan oleh setiausaha DPPK Ustaz Muhammad Akmal selaku naqib pada sebelah malamnya, solat hajat memohon keampunan seluruh umat Islam serta kemenangan PAS di pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu. Tidak lupa agar Allah SWT mengekalkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Perak ini khususnya. Dalam pada itu Ketua DPPK Sdr Zamarul Aini menegaskan bahawa pemuda kawasan perlu bekerja dari sekarang untuk merampas kerusi DUN Kg Gajah dan Sg Manik daripada tangan UMNO.

Sabtu, Disember 20, 2008

TEMBELANGMU NENEK PECAH....TERLANJUR BERKATA2

Kenyataan Nenek Maimun di Berita Perdana TV1 mlm tadi (19.12.208), jelas menunjukkan sesungguhnya kehadiran beliau dalam kancah 'Calon Bebas' PRU12 adalah ditaja oleh pihak-pihak tertentu. Ini telah meyakinkan rakyat yang celik bahawa ada pihak yang sengaja mahukan percaturan tersebut diwujudkan spontan agar undi melayu pecah dan menjadikan kehadiran beliau menjadi isu setempat serta nasional.

Glamournya nenek ini jika Kerajaan Melaka ketiadaan calon untuk diberikan pingat bergelar datuk. May be inilah calon lebih sesuai dan 'sure' beliau rakyat Malaysia.

Mana mungkin kedhaifan hidup beliau (may be 'zuhud') sanggup hilang wang pertaruhannya sekelip mata sahaja. Kita harus berfikiran waras.....hadirnya nenek mesti kucarnya kepimpinan pemerintah negeri beliau ketika itu dan hingga kini...so...KITA TUNGGU PULA ULANGAN PENGUNDIAN DI PARLIMEN K.TERENGGANU KELAK.

Isnin, Disember 15, 2008

RM 1 (serenggit) je trip Ipoh - K.Lumpur. Naik Keretapi...moh kite...

RM 1.00 (Promotion)

*100 seats is offers for a single trip either from KL Old-Ipoh or Ipoh-KL Old and subject to “first come first served concept”

*fare promotion offers for only first and last train leaving from KL Old or Ipoh

*ticket is purchase on the day of travelling and available only at Ipoh and KL Old Station ticketing counter.

*no concessions fare eligible for discount card holder, children or senior citizen

Note: All promotion fare is subject to terms and conditions apply and KTM Berhad reserved its right to change without any notice

PAK LAH TERSENARAI DALAM 'GUINNESS MALAYSIA BOOK OF RECORDS' NGAPE???

TAHNIAH...PAK LAH MENJADI SAT-SATUNYA SETAKAT INI PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG SERING KALI MENURUNKAN HARGA MINYAK......HEBAT YEK!!!!!

Harga petrol, diesel turun 10 sen lagi
Dec 15, 08 5:34pm

Harga minyak petrol dan diesel masing-masing turun 10 sen seliter berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

petrol price reduction from rm 1 90 to rm 1 80 151208Berikutan itu, harga petrol RON97 dikurangkan dari RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter dan harga petrol RON92 pula dikurangkan dari RM1.80 seliter kepada RM1.70 seliter.

Manakala diesel dikurangkan daripada RM1.80 seliter kepada RM1.70 seliter.

Penurunan harga minyak bagi kali ketujuh sejak Ogos lalu itu, diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.

Dalam satu kenyataan, Abdullah berkata, penurunan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter itu adalah sejajar dengan penurunan harga minyak mentah di pasaran.

Berkuatkuasa tarikh yang sama juga, tambahnya, harga petrol dan diesel bersubsidi bagi nelayan diturunkan 13 sen seliter - dari RM1.43 seliter kepada RM1.30 seliter - sepertimana yang telah diumumkan sebelum ini

Ahad, Disember 14, 2008

MAJLIS PENYERAHAN PERALATAN ALTERNATIF DUN KG GAJAH



Seluruh Pengerusi JKKK DUN Kg Gajah berhimpun di Dewan Orang Ramai di sini bagi mejayakan Program Penyerahan Alatan Alternatif. Program ini julung kali diadakan selepas Kerajaan Pakatan Rakyat megambil alih tampuk pemerintahan Negeri Perak.
Antara peralatan yang diserahkan adalah pam penyedut air, mesin rumput dan khemah. Anggaran kos yang dikeluarkan oleh Pejabat Penyelia DUN Kg Gajah sekitar RM 75 ribu untuk 53 buah kampung di dalam DUN Kg Gajah.
Ustaz Mustafa B. Shaari selaku Penyelia DUN mewakili YAB Dato’ Seri Menteri Besar diberi amanah untuk meyempurnakan majlis tersebut. Dalam ucapannya sewaktu berucap di dalam majlis serba ringkas itu beliau
mengingatkan semua JKKK agar menjaga amanah yang diberikan dengan baik. Turut hadir ialah Penghulu Mukim Sg Durian.

PERJUMPAAN BULANAN MAJLIS PERSIDANGAN KETUA-KETUA KAMPUNG DUN KAMPUNG GAJAH

28 Nov 08 - Kampong Gajah
Bagi memastikan pentadbiran kampung berjalan lancar, satu perjumpaan ketua - ketua kampung di daerah Kampung Gajah telah diadakan secara bulanan bagi merealisasikan perkara tersebut pada 28 Nov 2008 di Dewan Orang Ramai Kampung Tanjung.
Program ini mempunyai beberapa tujuan besar antaranya sebagai satu medan yang selesa bagi seluruh pemimpin masyarakat desa untuk memahami sistem pentadbiran seterusnya mempraktikkan dasar-dasar kerajaan negeri. Selain itu ia juga berperanan sebagai satu ruang untuk bertukar-tukar pengalaman di dalam pentadbiran di peringkat kampung.
Dirasmikan sendiri oleh Al-Fadhil Ustaz Mustafa Bin Hj Shaari Penyelia DUN Kampung Gajah.
Pengerusi JKKK Kg Setia Matang Tok Embing En. Rohizal Jamali Bin Shaari telah dilantik sebagai Pengerusi Majlis Persidangan Ketua-ketua Kampung DUN Kampung Gajah dan Tn Hj. Shafie yang juga Pengerusi JKKK Kg Tersusun Air Kuning sebagai Timbalan Pengerusi.

Jumaat, Disember 12, 2008

Dah Lemah.....!!!!


Lepas kalah PRU yang lepas, deme kate AMENO
Perak terus nampak lemah. Tapi ade juge yang kate pemimpin AMENO Perak dah jadi low profile, buat keroje terus sampai kepade rakyat bawahan tak rope deme mase berkuase dulu, sombong & takebor! Tapi ade juge yang kate deme semue tengah pakat sibok untuk pemilihan AMENO tahun depan. Yang mana satu pun tak tau le. TAPI jangan deme semua tidur lena kenyang daripada hasil yang ditibai ketika memerintah dulu sudah! Bukan ape, takut rakyat tak pilih deme lagi dah bila tibe PRU13 nanti. Di kabokan yang bukan AMENO pun lemah juge, PAS Perak pun dah rope masuk gear ngundur. Ceramah dah tak lagi hebat rope mase jadi Pembangkang dulu! Mungkin dah tak tau nak ngutuk sape kut atau mungkin deme terlalu sibok buat rancangan nak membangunkan Perak supaya lebih sejahtera? Bile ditanye deme kate PRU13 tu lambat lagi, buat apa nak ceramah-ceramah! Bila dah dekat sok, baru le deme kuai kapai mencari parang, nak nebas tapak ceramah, sibok mencari Mat Sabu le, Tuan Guru le, kalu tak dapat ...haaa mule le ngate pemimpin kite, tak layan le, ni le keroje orang kite perosah pemimpin supaya datang berceramah, tengah ni , ape kate deme.....BETENANG YOP.....baik moh kite cari balak ke, lombong ke, pasior ke .... ate bile lagi nak merase... ni le pun mase nye, lagipun ngkome pun tau yang Melayu mudah lupa!!!!

P/s ... Jangan ingat deme senang-senang nak lepas kan kome dapat Balak, Lombong & Pasior, deme pun buat keroje melambat-lambatkan kelulusannye....cukup 3 tahun...Pilihanraye ...Haaa mangkor YOP

Ahad, Disember 07, 2008

Perkembangan terbaru lebih sejam selepas polis sah tiada lagi mangsa dilapor hilang - malaysiakini

ANGGOTA pasukan mencari dan menyelamat meneruskan operasi sepanjang malam tadi. - foto The Star oleh KEVIN TAN

LOKASI tragedi tanah runtuh yang berlaku awal pagi semalam. Gambar ihsan PDRM

Anggota pasukan Bomba dan Penyelamat menggunakan bantuan anjing dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang hari ini. Kira-kira 500 anggota pasukan keselamatan terdiri daripada Polis, Bomba, Jabatan Pertahanan Awam dan Angkatan Tentera Malaysia berada di kawasan kejadian bagi membantu usaha-usaha mencari, menyelamat serta membersihkan runtuhan. - foto BERNAMA
LALUAN SEMENTARA... Kelihatan seorang ibu memimpin anaknya ketika meniti di atas paip besar untuk keluar dari lokasi tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang di sini, hari ini. Penduduk kawasan setempat buat masa kini terpaksa menggunakan paip besar sebagai laluan untuk menyeberang. Kejadian tanah runtuh itu mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus, menyebatkan beratus-ratus orang terperangkap di kawasan Bukit Antarabangsa. - foto BERNAMA HAKCIPTA TERPELIHARA.
KUALA LUMPUR: Operasi mencari dan menyelamat lebih 30 jam, yang telah masuk hari kedua, masih berusaha mengesan seorang lagi mangsa yang disyaki terperangkap dalam timbunan tragedi tanah runtuh Bukit Antarabangsa.Mangsa itu dikesan berada dalam timbunan tanah runtuh pukul 11.30 pagi ini ketika polis mengesahkan tiada mangsa lagi terperangkap."Kerja-kerja dan operasi mencari dan menyelamat masih diteruskan. Berdasarkan petanda unit pengesan bomba, operasi diteruskanm," kata Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar pada sidang media ketiga pukul 2.30 petang tadi.Bagaimanapun menurut beliau, Ikram melaporkan bahawa masih ada pergerakan tanah dikesan.Katanya, operasi berat dihentikan kerana tanah tidak stabil.Beliau juga ada menerima laporan kehilangan set televisyen dari rumah musnah dalam kejadian tanah runtuh.

Sabtu, Disember 06, 2008

FAKTA MENARIK KUALA TERENGGANU PADA 17 JAN 09













Adakah mereka akan berentap lagi dalam pilihanraya kecil P36 Kuala Terengganu nanti ?

AKHIRNYA BEBAS MURAD SUDIN TAHANAN ISA

Akhirnya bebas Sdr Murad Sudin pada hari khamis jam 6ptg. Beliau sampai di rumahnya ( Chenderong Balai) lebih kurang waktu maghrib di bawa khas oleh Boss SB, selama 6 tahun beliau ditahan di Kem Tahanan Kemunting atas kesalahan ISA, sepatutnya 8 tahun tetapi beliau dibebaskan dengan syarat masih didalam kawalan pihak keselamatan, seminggu sekali beliau perlu melaporkan diri di balai Polis Teluk Intan dan waktu jam 9mlm hingga 6pagi beliau perlu berada di rumah. Tidak boleh melibatkan diri dalam mana-mana program.

Dulu tinggal dalam sel yang gelap tidak boleh bergaul dengan tahanan lain, Quran menjadi teman tetapi kitab-kitab rujukan yang lain lain tidak dibenarkan tambahan kitab Assyahid Syed Qutb dan kitab-kitab Haraki, surat khabar dapat baca tiap-tiap hari tetapi bila ada ruangan berita tentang Jihad ia nya dipotong. 6 tahun beliau dipisahkan dari keluarga yang tercinta, menjelang Hari Raya beliau dapat berjumpa dengan keluarga itupun melalui telefon dalam bilik, sentuhan tangan suami isteri dihalang oleh dinding kaca.
Selama 2 tahun ini beliau terpaksa menjalani penjara dirumah, Alhamdulillah Hari Raya Qurban tahun ini dapat bersama keluarga dan juga ayahnya yang uzur.
Pengalaman dalam penjara amat dikesali kerana lebih kurang 30 tahanan ISA termasuk HINDRAF mereka dilayan semacam VIP walhal tahanan sepertinya yang mana disabitkan dengan JI tidak mendapat layanan yang baik.
Alhamdulillah dengan berbekalkan aqidah yang kuat beliau dapat meneruskan kehidupan.

Jumaat, Disember 05, 2008

AMBIL TINDAKAN & LET GO .....

Khamis, Disember 04, 2008

TUNTUTAN BERPUASA SUNAT (9 ZULHIJJAH)

Puasa hari 'Arafah (9 Zulhijjah)

Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya." (Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)

Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag." (Diriwayat oleh Muslim)


Puasa pada hari Isnin dan Khamis

Daripada Abi Hurairah r.a. daripada Rasullullah s.a.w. sabdanya: "Diperlihatkan (kehadrat Allah s.w.t.) segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis, justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)

Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan kepadaku." (Subul al-Salam)


Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)

Diriwayatkan daripada Jarir r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun iaitu puasa pada hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih)


Puasa tiga hari pada setiap bulan

Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abi Qatadah, bahawasanya Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Puasa tiga hari pada setiap bulan, Ramadhan ke Ramadhan itulah puasa sepanjang masa."

Mengenai berpuasa tiga hari pada setiap bulan, ada beberapa pendapat Ulama. Antaranya dikatakan puasa tiga hari itu ialah puasa pada 13,14 dan 15. Inilah pendapat kebanyakkan Ulama, antara lain Umar, Ibnu Mas'ud, Abu Zar, al-Syafi'i, Abu Hanifah, Ahmad dan Ishaq.

Sementara al-Nakha'i berpendapat ialah puasa tiga hari pada akhir bulan.


NIAT PUASA TIDAK SEMESTINYA DENGAN MELAFAZKAN DALAM BAHASA ARAB, MEMADAI MELINTASKAN DIDALAM HATI DENGAN APA-APA JUGA BAHASA YANG KITA FAHAMI, IAITU BAHAWA KITA HENDAK MELAKUKAN PUASA (SEBUT JENIS PUASANYA) PADA HARI ESOK (JIKA NIAT PADA WAKTU MALAM) ATAU PADA HARI INI (JIKA BERNIAT PADA WAKTU DINIHARI ATAU WAKTU SAHUR ATAU PADA SEBELAH PAGI SELEPAS SUBUH JIKA PUASA SUNNAT)

Isnin, Disember 01, 2008

KHATAN BERAMAI-RAMAI DUN KG GAJAH 09

Salam. bg semue peminat laman ni, seminggu ni peyreh, lepek lenyor kate orang sini, ate sesak ngan mesyuarat, program betindih kop manyak, jap-jap ari ade program, tak buat kang orang kampong kate eksyen.

Sabtu lepas ni, program bebudak kerat p*^@i , ate buat di tengah-tengah pekan , tu yang ramai bebeno orang nengok dah rope pekan sari, ate di pelawe plak bombe, puuuiiihhh siap deme balik romah ngambik kamera. ni baru buang burok blum lagi buah baik luruh. bukan ramai bebudak yang kerat p*^@i 15 orang je. ate kume gune To'Mudim plak tu, aduuuuhh siap ngasah pisau depan bebudak, batang pisang yop. bebudak skarang udah tak takut To'Mudim buat main je deme, di jongo deme To'Mudim. sorang masuk jerit, sorang masuk jerit. yang nunggu gilior ngeletor dalam baris. puluh kali kejap kencin nye, ade juge yang ngakal buat-buat sakit perut, macam-macam akal deme. lepas tu lantak deme kelai di belakang tu, beramok nak kerat dulu. puas melayan bebudak ni. Ate rope kite dulu-dulu juge.

To'Mudim bleh ngabih dalam mase 2jam je, tepat jam 12 tghri kate orang sini jarum dah berimpun, selesai yop. kume cobe ngejas Ust Tapa utk resmi program, nyudah dapat juge dia datang, dan tu plak bombe tengah mancut bebudak, ate bagi kat dia je le. (Tengok gambo ataih) nak nengok gambo banyak lawat Pusat Khidmat Dun Kg Gajah Blogspot. elok je selesai jam 1 tghri tman ngan semua Jkuase telentang tidor di romah.

p/s: Buat sahabat yang baru masuk umno tu tman nasihat kat dia bebanyak le pegi ngaji.


Media Pilihan Kebenaran Anda!!!

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

Nilaikanlah dengan kewarasan FIKIRAN ANDA

PERINGATAN TG NIK AZIZ BUAT MANUSIA SEJAGAT

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO